Zmluva štátu a spoločnosti SkyToll o mýtnom systéme má utajené časti. Šéf hnutia OĽaNO Igor Matovič sa ich rozhodol odtajniť vo verejnom záujme.
Matovič zverejnil zmluvu so SkyToll-om, no bez dodatkov. Práve tie by však mali byť podľa odborníkov sporné. Pripomenul aj dávne vyjadrenie Vážneho, že štát odkúpi mýtny systém po 13 rokoch za „symbolické jedno euro“. OĽaNO však na základe zmluvy tvrdí, že odkupná cena systému by bola vo výške 400 miliónov eur za každý rok do roku 2021.
Zmluva podľa Matovičových slov obsahuje tabuľku s cenami, koľko by stál prevod celého systému do rúk štátu. A aj tabuľky s cenami, koľko by stálo predĺženie zmluvy.
„Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, tak v ktoromkoľvek roku od roku 2009 do roku 2021 je vždy tá istá položka vo výške 400 miliónov eur. Priamo v zmluve je napísané, že odkupná cena je 400 miliónov eur,“ vyčíslil Matovič. Celú kauzu označil za “biznis Smeru-SD a jej exministrov a funkcionárov“.
V prípade, ak by štát pokračoval v tejto zmluve so Skytollom, tak by za každý rok podľa Matoviča spoločnosť získala 100 miliónov eur. Matovič vychádza z cenového návrhu predĺženia zmluvy o päť rokov. Dokopy ide podľa neho o 500 miliónov eur. Slovensko má tak podľa Matoviča len dve možnosti – a to buď štát systém odkúpi za 400 miliónov eur, alebo predĺži zmluvu. V tom prípade však za päť rokov zaplatí súkromnej firme za prevádzkovanie systému 500 miliónov eur, tvrdí Matovič.
Mýtny systém na Slovensku kontroloval Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a skonštatoval, že zmluva je pre štát nevýhodná a mýto nie je efektívne. Ľubomír Vážny (Smer-SD), dnešný šéf Sociálnej poisťovne a vtedajší minister dopravy, ktorý bol pri podpise zmluvy, svoje rozhodnutie bráni.
Mýtna prestrelka naberá obrátky
Zmluva na mýtny systém, podpísaná v roku 2009 so spoločnosťou SkyToll, vyvoláva v posledných dňoch vlnu emócií. Na jednej strane stojí ministerstvo dopravy a diaľničiari, ktoré svorne tvrdia, že by si vedeli predstaviť inú zmluvu na mýtny systém. Pričom už pracujú na vypísaní nového tendra. Na druhej strane zase šéf hnutia Obyčajní ľudia Igor Matovič. Ten vyhlasuje, že štát bol nevýhodou zmluvou okradnutý o zhruba 700 miliónov eur. A tiež, že žiadny nový tender na mýtny systém diaľničiari nepripravujú.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tieto tvrdenia dôrazne odmietla. Dodala, že na príprave súťaže pracuje už viac ako jeden rok. Nový tender na komplexný systém spoplatnenia vyhlási NDS bezprostredne po odobrení podkladov zo strany Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstva dopravy, spresnila hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Diaľničiari podľa nej neuvažujú nad uplatnením opcie s terajším poskytovateľom služby a sústredia sa na vyhlásenie novej súťaže.
„Vzhľadom na skutočnosť, že v roku 2022 bude systém v prevádzke 13 rokov, s čím súvisí jeho primerané opotrebenie a technická zastaranosť, NDS nateraz neuvažuje nad odkúpením mýtneho systému,“ povedala Michalová. Spoločnosť podľa nej vyhodnocuje viaceré možnosti, ako nakladať s terajším mýtnym systémom.
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek v piatok uviedol, že zmluvu so SkyToll-om zverejniť nemôže. Obhajuje sa tým, že „obchodný zákon hovorí o tom, že bez súhlasu druhej strany ju zverejniť nemôžem. Prečo by som išiel protiprávne.“
K tomu, či zmluva je alebo nie je pre štát výhodná sa však vyjadriť nechcel. „Nebudem sa k tomu vyjadrovať, pretože tú zmluvu nepoznám detailne,“ povedal terajší šéf rezortu dopravy. Zmluvu podľa jeho slov nečítal celú, no nechal si z nej vypracovať rešerš, avšak bez toho, čo je utajené. “To ma nezaujíma. Je podané trestné oznámenie. Nech to rieši NAKA, ja to riešiť nebudem,“ povedal Érsek. Dodal však, že nový tender by mal byť iný. Ministerstvo dopravy upozornilo na to, že Érsek dlhodobo hovorí o nevýhodnosti zmluvy.